18 اکتبر 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در نشست سال 2022 انجمن اروپایی مطالعه دیابت ارائه شد، بهبودی از دیابت نوع 2 یا داشتن سطوح طبیعی قند خون بدون مصرف داروهای کاهش دهنده ی گلوکز، در میان بزرگسالانی که وزن آنها در محدوده ی طبیعی تا کمی اضافه وزن است و 10٪ از وزن خود را از دست داده اند، بسیار محتمل است.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بهبودی از دیابت نوع 2 می تواند بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، امکان پذیر باشد و کاهش وزن نقش مهمی در این فرآیند ایفا می کند. مطالعات همچنین نشان داده اند که جراحی چاقی (کاهش وزن) بهبودی از دیابت نوع 2 و پیش دیابت را ممکن می سازد و احتمال بهبودی با میزان کاهش وزن افراد در نهایت مرتبط است. رژیم‌های کم کالری و جایگزین‌های وعده‌های غذایی نیز برای کاهش وزن و بهبود دیابت مؤثر هستند و انجمن‌های پزشکی کلیدی اذعان کرده‌اند که شواهدی وجود دارد که رویکردهای غذایی می‌تواند منجر به معکوس شدن دیابت نوع 2 شود. حتی یک مطالعه اخیراً نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند نقشی در تنظیم مداخلات سبک زندگی برای افراد ایفا کند، به گونه‌ای که احتمال بهبودی از دیابت را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه، محققان دانشگاه نیوکاسل در انگلستان، به بررسی اثر کاهش وزن به طور خاص در افرادی پرداختند که وزن بدنشان در محدوده ای بود که عمدتاً به عنوان یک محدوده "سالم" در نظر گرفته می شود یعنی شاخص توده بدنی21 تا 27 کیلوگرم بر متر مربع. آنها خاطرنشان کردند که حدود 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به تازگی این بیماری در آنها تشخیص داده شده است، در این محدوده ی BMI قرار می گیرند. آنها 20 شرکت کننده ی مبتلا به دیابت نوع 2 که BMI آنها در این محدوده قرار داشت را انتخاب کردند، میانگین سنی افراد شرکت کننده 59 سال بود. شرکت کنندگان یک رژیم غذایی کم کالری را با هدف کاهش 5 درصد از وزن بدن خود دنبال کردند و این روند را تا سه بار تکرار کردند. هر چرخه ی کاهش وزن، شامل مصرف روزانه 800 کالری از طریق فرمول های جایگزین وعده غذایی و سبزیجات کم نشاسته بود. گروه دیگری متشکل از 20 شرکت کننده بدون دیابت نیز در این فرآیند کاهش وزن شرکت کردند، تا محققان بتوانند نتایج این دو گروه را با هم مقایسه کنند.

کاهش وزن با بهبودی از دیابت در افرادی با BMI طبیعی، مرتبط است

شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 به طور متوسط ​​7.7 کیلوگرم یا 10.7 درصد از وزن اولیه بدن خود را از دست دادند و توانستند این کاهش وزن کلی را در طی 6 و 12 ماه پیگیری حفظ کنند. مردان مبتلا به دیابت اندازه‌ ی دور کمر و میزان چربی بدن خود را به سطح شرکت‌کنندگان بدون دیابت کاهش دادند، در حالی که زنان مبتلا به دیابت هنوز اندازه‌ ی دور کمر و چربی بدنی بیشتری نسبت به زنان بدون دیابت داشتند. مهمتر از همه، 70 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 بهبودی از این بیماری را تجربه کردند، نتیجه ای که محققان خاطرنشان کردند مشابه با نتایج مطالعات قبلی در مورد کاهش وزن در افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی است.

محققان دریافتند که یکی از مکانیسم‌های احتمالی که می‌تواند توضیح دهد چرا کاهش وزن منجر به بهبودی از دیابت در افرادی با وزن «سالم» می‌شود، این است که چربی بیش از حدی که در کبد و پانکراس آنها انباشته شده بود، کاهش یافته است. در شروع تحقیق، چربی کبدی شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 به طور متوسط ​​2.5 برابر بیشتر از شرکت کنندگان بدون دیابت بود، اما پس از 24 هفته پیروی از پروتکل کاهش وزن، میزان چربی کبدی آنها به شدت کاهش یافت. حتی قبل از بهبود دیابت، شرکت‌کنندگان با کاهش حجم چربی کبد و لوزالمعده، شاهد بهبود کنترل قند خونشان بودند.

به گفته ی محققان، این نتایج نشان می‌دهد که حتی افرادی که وزن «سالمی» دارند، ممکن است بتوانند بهبودی دیابت نوع 2 را از طریق کاهش وزن تجربه کنند، رویکردی که بسیاری از پزشکان قبل از این یافته‌ها، به افراد دارای وزن طبیعی توصیه نمی‌کردند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/18/weight-loss-effective-for-type-2-diabetes-remission-with-lower-body-weight/